måndag 13 juli 2015

Tågluffen!

Så, skrev för någon dag sen att jag var påväg till Schweiz.
Äventyret började ganska tidigt. Redan på Arlanda började allt med att jag inte fick ut min biljett. Det stog att min bokning inte fanns. Och såklart fick jag panik redan där!
Frågade runt en massa men blev bara slussad runt typ, tills någon grabb tar mig åt sidan och frågar vart jag ska.
Jag berättar och han tar med mig till någon disk som jag inte hade hittat än och hjälper mig med att få ut biljetten.

Jag kommer in och sätter mig vid min gate och väntar. Och klockan går men inget ropas ut och inget står på tavlorna. När klockan börjar närma sig den tiden jag egentligen skulle ha lyft är jag såklart riktigt nervös och tror att jag sitter vid fel gate!
Men tillslut kommer dom och ropar ut att planet är försenat.

Färden till Schweiz och gigplatsen går bra! Jag får mat, glass, vatten och pass direkt när jag kommer in.

Det roliga börjar sen när vi börjat åka och ska genom tullen till Frankrike.
Vi skulle till en tullstation i Saint-Louis i Frankrike, men eftersom man inte får köra lastbil där på söndagar så jobbar såklart inte tullen! Så vi försökte med tullstationen på Schweiziska sidan. Men dem var också stängd! Och då kom min kollega på den briljanta idén att vi kan ta tullen för personbilar!
Vi åker fram dit och han säger åt mig att stanna vid sidan av vägen innan vi kommer fram. Han går iväg för att leta på någon att prata med.
Medans han är borta ser jag hur ett par blinkande blåljus glider upp bakom lastbilen. Det kommer fram en polis och frågar "What are you doing?". I och med att vi var vid tullen för personbilar så var vi ju självklart på fel ställe! Men det visste vi redan. Men jag svarar med att vi försöker ta oss in i Frankrike och småskrattar lite, det var inte uppskattat.
Polisen börjar fråga om tillstånd och grejer för att köra och vara i landet alls, som tur är så kommer min kollega springandes då och förklarar allt för polisen.

Dom låter oss vända och säger bara att vi får hitta på något annat vis att ta oss dit vi ska.

Så vi åker mot tyska tullen, men i och med att tyskland tydligen också har någon sån lag om att man inte får köra på söndagar utan tillstånd (som vi inte har) så är såklart den stationen också stängd!

Och jag börjar tänka på det grabben på Arlanda sa till mig, om att för att jag inte har något pass så kan jag riskera att bli fast i landet om dom får för sig att stänga gränserna.

Men min kollega hittar någon vakt som jobbar där och övertalar honom att öppna grinden in till Tyskland! Det första han säger när han kommer tillbaka till lastbilen är "Vi får hoppas att ingen kommer och tar oss nu för då sitter vi i skiten".

Och det känns väl lite spännande ändå!
Men vi tar oss in i Tyskland, är där i ungefär fem minuter innan vi tagit oss över till franska sidan. Resan därifrån är rätt lugn och går fint.

Vi kommer fram till färjan i Rotterdam, Holland. Min kollega går in med alla papper och grejer. När han kommer ut säger han åt mig att packa alla mina grejer och hoppa ur för att han ska hinna med båten som redan står där!
Jag får alltså inte komma in i Storbritannien utan pass.

Så nu börjar det roliga i hela resan!
Jag går in på tullkontoret där och frågar om dom kan ringa en taxi eller så åt mig. Men det gick inte! Däremot fanns det en tågstation ca 4 kilometer bort som jag skulle gå till, vilket jag också gjorde!

Köper en biljett, eller vad det nu var. Står och funderar ett tag på vad det står på kortet, vilket tåg jag ska åka med och allt mellan livet och döden.
Hoppar på ett tåg och hoppas på det bästa!
Tar mig in till rotterdam central och känner en lättnad över att en bit av resan är gjord i alla fall!

Väl där vill jag såklart hitta tåget till Amsterdam, för jag vill ta mig till flygplatsen och ta mig hem till Sverige!

Hittar någon att fråga och dom säger något om att betala 20 euro så kan jag åka med tåget som går om 20 min.
Jag skiter i det och letar reda på något tåg som verkar bra. Går på det tåget sen och väntar på någon konduktör som ska skälla ut mig på alla möjliga språk!

Ingen konduktör kommer och jag har sån tur att tåget stannar på flygplatsen.

Jag ringer min chef som bokar en biljett till Kastrup åt mig. Nu börjar allt kännas bra igen. Ställer mig i en kö, som inte verkar gå framåt alls och känner att tiden börjar rinna iväg. Jag börjar få brottom för att hinna med flyget!

I slutet av kön ser jag att jag står i fel kö och har stått där helt i onödan för att jag måste börja köa igen i en annan kö! Men hinner med det planet ändå och tar mig till Kastrup, Danmark.

Får en bokning om ett tåg som ska ta mig till Göteborg. Försöker hitta någon biljettautomat men hittar ingenting!
Har tiden på när tåget går i alla fall så kliver på mitt tåg.
Konduktören funderar på om jag ska få gå av och plocka ut biljetten och ta nästa tåg! Det var bara den lilla grejen om att det tåget jag åkte med var det sista tåget till Göteborg.
Jag satt kvar i alla fall och som tur var böt dom konduktör i Helsingborg. Hon sa att allt var lugnt och jag fick sitta kvar. Tåget blir 30 minuter försenat och jag är svintrött men samtidigt glad över att vara i Sverige igen.

Fick hotell i Göteborg och har sovit hur bra som helst inatt!
Nu sitter jag i lastbilen igen och väntar på att invigningen av gothia cup ska vara över så jag får lasta ljudet och åka hem.

Så det var min gårdag! Rätt spännande men ändå rätt hemskt för någon med sånt kontrollbehov som mig.

Hörsdå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar